Google Services

Digitale erfenis zelf regelen in Google account

Het blijft me verbazen hoe weinig mensen weten van de aanbieders van digitale diensten die zij gebruiken. Zo is bijvoorbeeld het verschil tussen Facebook en Google bij veel mensen nog altijd niet duidelijk en worden zij op een hoop gegooid als 'slechte bedrijven' zonder te weten waar ze het nu eigenlijk over hebben en wat deze bedrijven nu feitelijk doen. Dit betreft ook 'wat ze van mij weten' en 'wat ze van mij bewaren'.

Zelfs als ik dan uitleg dat Google geld wil verdienen aan adverteren en Facebook aan doorverkopen van jouw (profiel-)gegevens wil men hier liever niet over nadenken en houdt men vast aan het makkelijke idee dat ze 'allemaal slecht zijn'. Dit gaat vaak gepaard met een enorme overschatting van zichzelf waarbij men denkt dat de informatie over de persoon in kwestie van groot belang is en bedrijven dat eeuwig zouden willen bewaren.....

Vandaag las ik in een krant een oproep (waarschijnlijk gesponsord door het notariaat) dat iedereen in zijn testament zou moeten opnemen wat Google met jouw gegevens moet doen na overlijden. Maar Google heeft dat al sinds jaren geregeld!!

Bovendien kost bewaren van uw gegevens geld, veel geld. Waarom zou een commercieel bedrijf jouw gegevens willen bewaren als dat niets meer oplevert? Zoals je in een eerder artikel van mij kunt lezen spant Google zich enorm in om 0% CO uit te stoten en maken zij het meeste gebruik van groene stroom. Als je denkt dat het bewaren van uw kiekjes, chats, emailtjes gratis is en geen kosten kent dan heb je het mis. Kijk nog maar eens goed naar jouw tienduizenden foto's en zelfportretten. Denk je serieus dat een commercieel bedrijf die zou willen bewaren na jouw overlijden? Heb je enig idee hoeveel CO2 je uitspaart als je zelf bij leven hier eens flink de schop doorheen haalt?

Inactiviteitsvoorkeuren bij Google

Google eigent zich niet (in tegenstelling tot sommige andere dienstverleners) het eigendom van jouw persoonlijke gegevens toe. Dit is uitvoerig beschreven in hun gebruiksvoorwaarden en past niet in hun bedrijfsplan. Om deze reden kennen zij al sinds jaren de mogelijkheid om via Inactiviteitsvoorkeuren aan te geven wat er met jouw gegevens moet gebeuren in geval je zelf niet meer in staat bent jouw account te gebruiken. Dit laatste klinkt wellicht een beetje cryptisch maar komt omdat Google een bredere toepassing ziet dan uitsluitend overlijden.

Ook indien je ziek wordt en niet meer in staat bent jouw activiteit op internet voort te zetten wil Google van je weten wat er met jouw gegevens moet gebeuren.

Ik heb deze instellingen al bijna 10 jaar actief. Op deze pagina van Google kun je lezen wat inactiviteitsvoorkeuren inhoudt. Het werkt heel simpel. Je stelt een periode in van inactiviteit. Dit wil zeggen dat je op jouw Google account en apps gedurende een door jou te bepalen periode niet actief bent (niet inlogt en niets meer doet). Dit betekent dus dat je geen mails meer leest, geen foto's meer maakt en synchroniseert met Google Foto's, geen Google maps gebruikt enzovoort. In feit betekent dit dat je je mobiele telefoon niet meer gebruikt en niets meer doet op jouw computer.

Je kunt op jouw pagina van inactiviteitsvoorkeuren deze periode instellen. Vervolgens geef je een telefoonnummer op waarop Google je meerdere malen zal proberen te bereiken vóórdat verdere actie wordt ondernomen. Ook kun je een tweede emailadres opgeven indien je misschien besloten hebt zonder Google account verder door het leven te gaan.

Dan geef je maximaal 10 mensen op die Google op de hoogte kan stellen als jouw Google account inactief wordt. (bijvoorbeeld jouw partner of jouw kinderen). Bij elke persoon kun je aangeven tot welke gegevens van jou zij toegang krijgen. Die gegevens bronnen bij Google vormen best wel een lange lijst waarvan je deels misschien het bestaan niet eens afwist. Dit bewijst maar weer dat Google hier serieus mee omgaat! Je vinkt gewoon alle onderwerpen naar keuze aan. Vervolgens bevestigt Google dat er bij inactiviteit een emailbericht naar die persoon wordt gestuurd en kun je een telefoonnummer toevoegen zodat die persoon ook een sms zal ontvangen en kun je een persoonlijk bericht opslaan dat meegezonden wordt.

Als laatste, om er helemaal zeker van te zijn dat jouw gegevens worden verwijderd, kun je aangeven of je wil dat jouw gegevens automatisch 3 maanden na inactiviteit worden verwijderd of dat je dit wilt overlaten aan de door jou opgegeven vertrouwenspersonen.

Voordat je dus naar de notaris rent en kosten gaat maken voor het aanpassen van een testament, bekijk even deze instellingen en regel het zelf! Dan help je zelf, ook na je overlijden, mee aan een groenere wereld!

Blijf automatisch op de hoogte van jouw onderwerp

Google Alerts (Meldingen) is een gratis service die jou op de hoogte stelt telkens wanneer Google een nieuwe pagina indexeert die een door jou opgegeven zoekwoord of zin bevat.

Wil jij ook automatisch meldingen ontvangen elke keer als jouw naam, bedrijf, je wijk of buurt of jouw belangrijke onderwerpen ergens op het web worden vermeld?

Met Meldingen kun je precies dát doen en het kost maar een paar minuten om deze gratis service te gebruiken.

Meldingen heeft veel potentiële toepassingen. Hier zijn een paar manieren waarop je deze service misschien wilt gebruiken.

  1. Volg de vermeldingen van belangrijke namen. Misschien wil je bijhouden wie er online over jou, je baas of iemand anders praat. Stel waarschuwingen in voor de namen die je wilt bijhouden en je zit er bovenop. Dit is een geweldige manier om op de hoogte te blijven van je reputatie.
  2. Volg het merk van jouw bedrijf. Meldingen kunnen je op de hoogte stellen wanneer mensen online over jouw bedrijf praten, of ze nu positieve of negatieve dingen zeggen.
  3. Volg je concurrenten. Natuurlijk moet je weten wat mensen over jou en jouw bedrijf zeggen - maar het is net zo belangrijk om nieuwe ontwikkelingen te volgen waarbij jouw naaste concurrenten betrokken zijn.
  4. Monitor jouw zoekwoorden. Meldingen kan je helpen uw zoekwoord-strategie te versterken door je te laten zien hoe andere mensen jouw belangrijkste zoekwoorden gebruiken. Dit kan je helpen unieke inhoudshoeken te vinden die anderen nog niet hebben behandeld. Het kan je ook helpen bij het vinden en profiteren van andere relevante zoekwoorden.
  5. Bouw links. Wanneer jouw bedrijf, product of service wordt vermeld op een blog of een openbaar vraag-en-antwoordforum zoals Quora, heb je een waardevolle gelegenheid om een ​​backlink te maken. Het gebruik van Alerts helpt je om zoveel mogelijk van deze kansen te vinden en er op te springen zodra ze verschijnen. Je kunt Meldingen gaan gebruiken als hulpmiddel voor het opbouwen van een link door meldingen in te stellen voor zoekopdrachten die betrekking hebben op jouw product of service. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld mechanische potloden verkoopt, wil je misschien de zinsnede "waar te kopen met mechanische potloden" en "de beste mechanische potloden" volgen. Waarschuwingen tonen je dan relevante nieuwe pagina's waarop je iemands vraag kunt beantwoorden, jouw product of merk kunt promoten en een link kunt achterlaten op jouw site.

Stel een Google Alert in en blijf op de hoogte

Je hebt een Google account nodig om je aan te melden bij Google Alerts. Als je die nog niet hebt ga je eerst naar google.com om er een aan te maken.

Stap 1

Ga naar https://www.google.nl/alerts

Stap 2

Vul gewenste zoekterm(en) in

In dit voorbeeld wil je op de hoogte blijven van al het nieuws in de Rivierenbuurt in Den Haag. Klik op 'Opties weergeven' om jouw meldingen aan te passen. Je kunt jouw resultaten filteren op bezorgfrequentie, bronnen, taal, regio en kwaliteit. Je kunt ook de vervolgkeuzelijst 'Verzenden naar' gebruiken om aan te geven of jouw resultaten moeten worden weergegeven in jouw Gmail-inbox of jouw RSS-feed.

Stap 3

Druk op 'Waarschuwing maken'.

Je ontvangt meteen meldingen voor jouw zoekwoorden.

Stap 4

Ga terug naar de Google Meldingen-pagina

Wanneer je jouw meldingen moet beheren of bijwerken. Je kunt op elk gewenst moment een melding verwijderen of de instellingen wijzigen.

Tips om alles uit Google-meldingen te halen

Google Meldingen is eenvoudig om in te stellen en te gebruiken. Er zijn echter enkele trucjes die je moet weten om zoveel mogelijk goede informatie uit de tool te halen.

  • Gebruik veelvoorkomende spelfouten van uw zoektermen. Google wordt steeds beter in het detecteren en automatisch corrigeren van spelfouten, maar het is nog steeds een goed idee om alle varianten te dekken.
  • Gebruik aanhalingstekens rond zoektermen met meerdere woorden als je wilt dat jouw resultaten alleen die exacte zin bevatten. Je kunt ook andere veelgebruikte zoeksymbolen gebruiken om jouw zoekopdracht te verfijnen. Plaats bijvoorbeeld de operator '+' voor een bepaald woord om aan te geven dat dat woord moet worden opgenomen in de resultaten.
  • Maak meerdere meldingen om verschillende varianten van veelvoorkomende zoektermen te behandelen. Je kunt maximaal 1000 meldingen maken voor elk e-mailadres, dus wees grondig.
  • Als je een RSS-feed gebruikt, kunt je jouw meldingen daar laten verzenden in plaats van naar uw e-mailadres. Dit voorkomt ook dat uw e-mailinbox verstopt raakt.
  • Stel een filter in GMail in om alle meldingen meteen een label te geven zodat je inbox niet rommelig wordt. Maak een label voor elke melding en plaats alle meldingen onder een hoofdlabel 'Meldingen'.

Als je Google Meldingen nog niet hebt ingesteld, neem een paar minuten de tijd om jouw belangrijkste namen en zoekwoorden te volgen. Je zult misschien verbaasd zijn over wat je vindt!

Hulp van Google over Alerts vind je hier.

Een handige pagina over Google zoekwoorden gebruik vind je hier.

Op internet net zo goed te vinden als de winkel naast je

Je hebt geen dure website of SEO contracten nodig om goed vindbaar te zijn op internet.

Ben jij zo'n ondernemer die dagelijks met de klanten en de producten in de winkel bezig is en geen tijd heeft om de hele dag te internetten? Vind jij een eigen website overdreven of te duur maar wil je toch net zo goed gevonden worden als jouw buurman? Dat kan!!

Zonder eigen website goed vindbaar op internet

Met Google Mijn Bedrijf regelt je het in een wip. Het is helemaal gratis en je bent voortaan net zo goed vindbaar (of zelfs beter) dan de winkel naast je met die dure website.

Bij Google Mijn Bedrijf krijg je:

  • Een gratis bedrijfsvermelding op Google Zoeken
  • Een gratis bedrijfsvermelding op Google Maps
  • Een gratis website die je zelf makkelijk online kunt bijhouden met o.a. openingstijden
  • Een gratis blog gekoppeld aan jouw bedrijf waarin je nieuws kunt plaatsen gekoppeld aan jouw bedrijfsvermelding.

Je kunt je bijna afvragen; wat voegt die eigen website nu nog toe?

Als je gewoon goed vindbaar wil zijn op internet en elke week 1 of 2 nieuwsitems wilt publiceren heb je aan deze gratis Google Mijn Bedrijf voldoende en kun je je de kosten, gedoe en tijd besparen en ben je net zo goed of beter vindbaar dan een concurrent die duizenden euro's aan eigen website en vindbaarheid besteed.

Ben je een beetje handig? Dan is dit zelf goed te doen. Wil je zeker weten dat je geen beginners-fouten maakt of wil je in een paar uurtjes op weg geholpen worden? Neem dan contact met me op. In een paar uurtjes hebben we je online en vindbaar.